My SouL...


Saturday, April 12, 2008

y it should happen??...

Assalammualaikum... di malam dini hari ini.. aku terpaksa menapak jauh ke CC dpn umah utk menulis...

sesuatu yg aku rase kan aku kene buat dr td...
kt umah plak streamyx prob..
laptop yg selalu digunakan plak dah diterbangkan jauh kembali..
hmmm... ni lah yg membuatkan aku ade disini... jauh di cc..
sbnrnyer aku klu bole xnak p sini...
nampak mcm desprate plak klu dah sampai ke sini utk pki internet...
tp itulah hakikatnyer... aku ingin menulis sesuatu ari ni dlm journal ku...

well... this week mmg aku xde plan langsung utk pulang...
walaupun dlm hati aku ingin selalu pulang sbb keadaan abah yg makin uzur n merisaukan...
namun budget dah tersasar jauh n juga telah membuat aku agak sesak utk bernafas bln ni..
terpaksa la aku surutkan niat utk blk kg selalu...

tp dlm rilex2 td, smbil tgk TV aku dikejutkan berita sms dr abg ku ...
die just bg info yg abah x sihat n x bole bgn dr katil..
kaki abah semakin bengkak...
hmmm... itulah die... ntah ape kebaikan nyer p berhabis smpi 700 berubat keraton kemarin...
abah ttp begitu malah even worst...
terus aku dgn pantas call Bami (panggilan utk abg ku..)
tanyekan keadaan abah... dan die ckp mcm die sms td, abah x ble bgn dr katil..
kaki die bengkak.. argghhh aku agak keruan jadinya...
nak blk, tgk jam now kul 10.30mlm...
nk kejar ape mlm ni ..? Bus? Komuter?? hmmm mane sempat...
nk harap adik beradik lain la nampaknyer...
tp bami ckp, jgn risau sgt... die just info je...
klu x dpt blk, jgn paksa diri...
tp walau lega skit rase di hati ni.. tp kau rase mmg kene gak blk...
tggu la esok hari mcm ne gaya nyer...

InsyaAllah.. aku doakan abah selalu... dlm keluhuran hati...

hmmmm.... well... ade lagi yg nak aku kongsi bersama mlm ni...
(alang2 menuliskan... biar kuar semua yg terbuku & terlintas dihati)
mcm ni crita nyer... aku ade sorng hsmate...
yg ku anggap n respek sbg kakak...
sebab die tue dr aku.. umurnye dah 32 thn ...
tp percaya lah... mungkin kerana selalu berbasahkan air sembahyang dan kejujuran yg ade dlm hati nyer... die nampak lebih mude dari usia.. malah klu dibandingkan dgn ku.. aku nampak lg berusia drnyer...
alhamdulillah... hubungan kami sebg teman serumah tidak menemui jln yg sukar...
malah aku amat bersyukur dpt hsmate sprti akak ni...
amat baik... alim... friendly... ape lg... it almost perfect ( aku berpegang tiada yg sempurna di dunia ni..)
ape yg aku nk kongsi ni bukan lah berlaku permasalahan antara kami...
malah kami sbnrnyer makin rapat setiap hari...
malah aku bersyukur kerana last week akak ni offer diri utk drive blk kg aku utk menjenguk abah... thnx bangat buatnyer...

cume... ada sesuatu yg berlaku...
ini sbnrnyer bkn bidang kuasa atau urusan ku sama sekali...
cume sbg pendgr yg setia, aku byk memberi pandangan + nasihat buat akak ni...
walaupun aku tau aku bukan selayaknya mengeluarkan kate2...
tp disebabkan aku adalah pendgr masalah ni..
ok begini... sejak beberapa bln yg lps...
akak ni terjerat dgn cinta 3 segi...
ok seblm tu, akak ni ade sahabat baik gile.. best fren la kire...
mase die mule melangkah utk tgk umah pun, kawan die ni teman...
mase pindah pun die ade.. bole dikatekan.. kwn baik die ni adeeee jeee...
malah yg aku tau, mmg mereka dah lame bersahabat...
dr zaman uni lgi.. malah keakraban tu terjalin dgn keluarga masing2...
alhamdullilllah... aku senang tgk keakraban mereka...
yela.. sbb aku xde kwn baik pompuan.. sume nyer laki2..
so.. best la tgk dia org dorang ni kan...

so the story begin here...
ok aku wakil kan hsmate ku dgn F...
& kwn baik nyer N...
ok.. mulenyer N bertemu n berkenalan dgn sorg lelaki anak hartawan umah dilereng bukit tersergam indah.. huhuh!.. awal pertemuan ku dgn mereka bersama2 kak F ...
masetu kak N minta tolong kak F dtg tolong kereta mamat M ni break down di pertengahan jalan...
mlm tu plak kami bru habis berkaraoke...
then after that terus ke tmpt kejadian...
ok..ok... back to story, yg kak N n mamat M...
ok diorg ni jd rapat... sbb dr cerita kak F,
mereka jd rapat sbb masing2 bercerita ttg EX GF- EX BF masing2...
tp mungkin kerana mamat M ni baik kut.. (aku xtau sbb x kenal sgt)
then kak N telah terjatuh cinta dgn M...
tp M telah mnjelaskan dr awal n make it clear... yg diorg takkan lebih dr kawan...

tibe hsmate ku.. kak F...
diorg ni pegi la genting berempat...
Kak N , M , ade sorg lagi.. dan kak F...
then after genting trip...
hsmate ku kak F jadi baik dgn M...
sbb die kate M pun gile2 same dgn die...
ok fine... tp yg x best nyer....
mereka ni kuar berdua tanpa pengetahuan kak N...
sbb takuut hati kak N terluka...
yelah, kak N cintakan M... dlm mase yg same mane mungkin die bole terima kwn baik sendiri pegi dating dgn mamat pujaan nyer...
hmmm... its be very complicated....
pada awal penceritaan lagi, aku dah berpesan malah menasihati kak F utk brundur...
sbbb ni dah melibatkan kwn baik... kwn baik yg bkn sekadar baik.. malah lebih dr baik...
tp kak F pada mule ckp nothin' gonna be happen between die n M...
just sekadar kwn ... yg best same kepala...
tp dr sinar mate, aku tau kak F pun dah mule suke M...
ape la yg M ni ade... mybe ad betulnyer.. kate F, M ni mmg baik n susah utk org tidak suke padanyer...hmmm... aura la kut....
namun perkara telah berlarutan...
dr sebulan dah jadi berbulan...
dan dr pmerhatian ku... nampak dr kehappiyan kak F...
aku rase mereka dh lebih dr kwn...
sudah bebunyi sayang2 antara satu same lain...
hmmm... aku sbg pendgr yg setia.. dr awal + tgh + hujung dah bg pendapat + idea + nasihat....
tp mcm yg ku duga...
kak F masih merahsiakan sume ni dr pengetahuan kak N...
dah jauh di sudut hati... aku anggap kak F dah salah perhitungan berbuat begini...
dah terlalu lame bersembunyi.. samelah juga sperti membohongi kwn baik nyer...
walaupapun istilah nyer... ia ttp salah...
n its HURT!... kalau la aku di tempat kak N... aku pasti jd gile kalu aku findout sume ni...

tp arini aku kire kemuncak kemelampauan terserlah...
aku mcm biasa td... cume tggu kak F yg citer...
tp td ingt x sempat nk dgr ape2... sbb die pun mcm biasa mcm kelam kabut n kuar dating dgn M...
cume... td... lps die mandi ... tibe2 die kua semula dr bilik terus p kt aku yg tgh syok tgk TV...
die pun citer la yg dr ptg td duk chat dgn kak N...
n kak N yg tak tau pepe ni duk citer kt die yg M dah berubah...
dah jarang sms... or call...
dah kak F memainkan peranan sperti biasa iaitu pretend like nothin' happen...
buat2 ckp yg M maybe dah ade kwn2 lain...
n maybe bz or what... tibe die mahu menduga kak N...
dgn konon bergurau, " kalau lah M ade someone else, if the person is ME???!!!"
tp die anggap bergurau ngn kak N...
tp kak tak dpt menerima gurauan tersebut... malah menangis...
malah menganggap kak F langsung tidak memahami perasaan nyer...
n after kak F shower td, die trima sms luahan hati kak N...
yg sedih ku bace.. mlah rase sebak timbul... dgn kate2 kak N...
meluahkan segala yg terbuku... x bole menerima lawak td...
cinta pada M adalah sepenuh hati...
dan plg menusuk kalbu... cinta ini lahir dr hati dan dr Allah...
die tak dpt menakis dgn sewenang2nya...

kak F seakan kaget seketika...
dgn riak ku yg sedih dgn sms kak N...
jauh disusut hati... sbg wanita... hati wanita.. naluri wanita... aku menyebelahi kak N...
walaupun yg serumah yg baik dgn ku ialah kak F...
dan kak F mengambil tindakan utk takut memberitahu hal sebenar yg selama ni duk berselindung... see.. how complicated nyer problem ni...
dr dulu dah ku bilang... beterus trang... dr awal supaya menghindarkan dr kemudaratan...
dan lagi aku rase x best, kak F ttp kluar mlm ni jumpe M...
agghhh.... padaku.. die tgh angau...
berani melayan perasaan nyer...
berani menanggung risiko...
tp adakah die berani kehilangan sahabat baik gile nyer kerana cintanyer pada M???
di mana seharusnyer die berkorban...??
mmg kejam kalau aku bilang KEJAM... tp kak F hampir ke arah itu...
rase simpati ku plak lebih pada kak N skrg..
ntah la smpi bile kak F n M nak begitu...
hanya jujur pada diri masing tp tidak kepada org atau kwn yg menemukan mereka...
aku takut nnt yg senyum nye M...
yg bermasam muke nyer kak F dan kak N...
ape akhirnyer crita mereka...

perlukan kerana cinta kite mendustai...?
kalau dunia bertanye pada ku... aku lebih senang tidak berpura2 dgn org yg aku rapat malah dgn org yg ku sayang... aku tak reti menipu... sbb aku percaya, setiap hati yg rapat tu, tak kira lah kawan ke.. family ke.. lover ke..? mesti punyer gerak ati yg kuat...
mesti kak N dah merasa sesuatu yg x kena...
cume die seboleh2 menafikan sendiri..
sbb di kanan kwn baik & yg plg dipercayai ...
dan di kiri, lelaki yg dicintai sepenuh hati.....

aku ade motto dlm diri...
supaya aku ttkn melukai atau bercakaran dgn teman baik sbb sorg lelaki atau perempuan...
aku setia pada kwn... dan juga setia jika lelaki itu setia pada ku...
klu aku perlu berkorban demi kwn baik...
aku akan lakukan dahulu sblm memenuhi isi hatiku...
aku percya klu dr awal kite lakukan kebaikan... msti akan dibalas baik...
insyaAllah... Allah itu Maha Adil pada umat-Nya...

entah la.. mcm2 la arini yg terlintas dan terbelaku dlm dunia ku...
kdg2 merumitkan... kdg2 menyesakkan .. dan kdg2 mematangkan...
hooo mannnn!!! sbnrnyer walau asyik menulis... ku tekan keypad ni... kepala sbrnyer dh semak dgn mcm2 bunyi... mcm dlm medan perang...
tu la nasibnyer duk dlm CC...
nk best duk umah la.. tp ape nak buat...
problem plak nk pki streamyx kt umah mcm aku ckp td...

so terpaksa la bersaba skit...
k la... hri pun dah agak lewat... aku ingt nk bla dulu arrr...
lagipun nk jln mlm2 bute ni kan nyer elok sgt...

gudnite my journal... disini lah ku dpt luahkan & berkongsi cerita dan rahsia... huhu!

w'slam...

No comments: